Salgs- og leveringsbetingelser
Sørbø industribeslag salgs- og leveringsbetingelser for næringskjøp.
Disse alminnelige betingelser gjelder dersom ikke annet er skriftlig avtalt mellom partene.
2. Bindende avtale
Bindende avtale er først inngått ved skriftlig bekreftelse av tilbud eller påbegynt levering.
3. Avtalens innhold
Handelstermer skal tolkes i overensstemmelse med de regler som er utarbeidet av Det internasjonale Handelskammer (Incoterms) og som gjaldt på det tidspunkt avtalen ble inngått. Dersom det er sluttet en avtale etter utveksling av flere dokumenter som for eksempel sluttseddel, ekspedisjonsseddel, ordre eller ordrebekreftelse, og disse strider mot hverandre, skal det som er angitt sist gjelde.
4. Produktinformasjon og kvalitet
Alle illustrasjoner, tegninger og oppgaver over priser og tekniske opplysninger i kataloger, brosjyrer og annet reklamemateriell er kun veiledende. Dette gjelder også elektronisk markedsføring. Kjøperen har risikoen for at de tekniske data og varen i sin helhet, passer for eget behov. Produktinformasjon og teknisk data fritar ikke kjøper av varen fra å teste den for det tiltenkte formålet og hensikten.
5. Leveringstid og risikoovergang
Den oppgitte leveringstid er veiledende og er ikke juridisk eller økonomisk bindende. Om ikke annet er avtalt så går risikoen for varen over på kjøper når varen er levert på avtalt leveringssted.
6. Prisforbehold
For alle priser og prisangivelser gjelder forbehold om fakturering til leveringsdagens priser og betingelser. Priser gjelder EXW (avhentet vårt lager) hvis ikke annet er avtalt. Priser og rabatter kan endres uten særskilt varsel. Alle priser er eksklusiv mva.
7. Betalingsbetingelser
Selgers standard betalingsbetingelser er netto 20 dager dersom annet ikke er avtalt. Ved overskridelse av betalingsfristen plikter kjøper å betale forsinkelsesrente i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling. Selger kan dessuten belaste kjøper purregebyr i henhold til inkassoloven. Kjøpers reklamasjon på grunn av uvesentlige mangler fritar ham ikke for rettidig betaling. Ved kjøpers rettmessige reklamasjon på deler av en leveranse, skal den ubestridte delen av leveransen betales i henhold til avtalen. Betalingen skal være på selgers konto senest på forfallsdagen.
8. Forsikring
Selger tegner forsikring i tråd med avtalt fraktbetingelser dersom ikke annet er avtalt med kjøper.
9. Tilbakeholdelse av vare
Dersom selger finner at det er risiko for kjøperens betalingsevne og/eller betalingsvilje, har selger rett til å holde varen tilbake eller hindre at den utleveres. Dersom det er klart at det vil inntre forhold som gir selgeren hevingsrett, kan selgeren heve kjøpet.
10. Forsinkelser
Hvis selger ikke er i stand til å opprettholde avtalt leveringstid eller når forsinkelsen fra selgers side ansees som sannsynlig, skal kjøper underrettes uten unødig opphold. Selger skal så sant det er mulig, gi beskjed om når leveransen kan påberegnes å finne sted. Dersom selger ikke kan bebreides for forsinkelsen, skal leveringstiden utsettes med en tid som etter omstendighetene er rimelig. Hvis selger ikke foretar levering innen den tid som er fastsatt etter utsettelse med en tid som etter omstendighetene er rimelig, er kjøper berettiget til å heve avtalen for enda ikke leverte varer dersom forsinkelsen er vesentlig. Ønsker kjøper å benytte hevingsretten, skal selger underrettes uten ugrunnet opphold. Kjøper kan ikke påberope seg forsinkelser som grunnlag for ytterligere misligholdsbeføyelser, herunder erstatningsansvar overfor selger.
11. Kjøperens plikt til å motta varen
Kjøperen har plikt til å motta varen når den er leveringsklar og leveringstidspunktet har kommet. Unnlater kjøperen dette, går risikoen for gjenstanden likevel over på kjøper og han er forpliktet til å betale.
12. Kontroll ved mottakelse av varen
Kjøper skal ved mottakelsen kontrollere at varen er i henhold til avtalen og fullt ut kan benyttes til kjøpers formål. Varen skal undersøkes mot eventuell pakkseddel. Undersøkelse skal skje på forsvarlig måte ut fra det som kan forventes ut fra varens art og leveringsform. Kontrollen skal foretas før varen videreselges, monteres, eller på annen måte tas i bruk. Kjøper er ansvarlig for at alle tekniske data og varen i sin helhet er i samsvar med kjøpers behov og krav.
13. Retur
Retur av kontraktsmessige varer aksepteres kun etter nærmere avtale med selger, hvilket selger kan nekte på fritt grunnlag. Retur av skaffevarer aksepteres ikke. Varer som aksepteres returnert av selger, skal være i samme stand som ved levering, og i original emballasje der dette anvendes for produktet. Varer av samme type skal være sortert på samme måte som ved levering. Fraktkostander knyttet til akseptert retur vil bli belastet kjøper.
14. Reklamasjon
Reklamasjoner på anført mangelfulle varer skal meddeles skriftlig. Krav til hva den skriftlige reklamasjonen skal inneholde finnes under "Reklamasjon" på vårt kundesenter.
Reklamasjoner vedrørende:
- transportskade eller manko i antall kolli skal skje straks ved varens ankomst, og skal rettes til fraktfører. Slik reklamasjon dokumenteres ved påtegning på fraktbrev/dokument;
- manko i innhold av emballerte varer skal skje straks og senest innen 8 dager etter ankomst med spesifikasjon over avvikene; og
- mangelfull vare må skje snarest mulig og senest åtte dager etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Dersom kjøper ikke reklamerer skriftlig innen nevnte frister, taper kjøper enhver rett til å fremsette krav basert på de aktuelle mangler. Kjøper taper under enhver omstendighet rett til å fremsette krav basert på mangler ved levert vare dersom kjøper ikke reklamerer skriftlig innen to år etter levering. Kjøper har ansvar for at varen oppbevares på forsvarlig måte inntil reklamasjon er avklart.
Dersom varen har en mangel og kjøper reklamerer innen fristene i punkt 14, kan selger velge hvorvidt mangelen skal avhjelpes ved omlevering eller retting. Kjøper skal ikke foreta retting av feil/mangler før dette er avklart med selger. Selger skal under enhver omstendighet ikke være ansvarlig for omlevering eller retting av varene på/til et annet sted enn opprinnelig leveringssted. Avhjelpes ikke mangelen innen rimelig tid fra reklamasjonstidspunktet, kan kjøper kreve heving såfremt mangelen er vesentlig. Selger har intet ansvar for skade eller tap som følge av varens videreanvendelse eller for konsekvensansvar så som arbeidsutgifter, dagmulkt, skadeserstatning, utskiftningskostnader, leietap eller for skade som varen har voldt på person eller ting, med mindre skaden eller tapet skyldes mangler ved varen som kan føres tilbake til forsett eller grov uaktsomhet hos selger. Selgers eventuelle erstatningsansvar er under enhver omstendighet begrenset til varens kostnad.
16. Særlig om selgers krav ved kontraktsbrudd fra kjøper
Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller sine øvrige forpliktelser, kan selger fastholde kjøpet og kreve forsinkelsesrenter (se pkt. 7). Videre kan selger kreve erstatning for sitt økonomiske tap. Selger kan dog ikke kreve erstatning dersom kjøperen godtgjør at hans kontraktsbrudd skyldes en hindring utenfor hans kontroll som han ikke kunne tatt i betraktning på avtaletiden eller unngå eller overvinne følgene av. Dersom kjøper i vesentlig grad misligholder avtalen, kan selger kreve heving. Selgeren skal hvis mulig gi kjøperen melding innen rimelig tid etter at han fikk rede på kontraktsbruddet dersom han vil kreve erstatning og/eller heve kjøpet. Leverandør til byggebransjen i over 50 år Sørbø Industribeslag salgs- og leveringsbetingelser for næringskjøp. Side 4 av 4
17. Force majeure
Ingen av partene skal anses å ha misligholdt en forpliktelse, dersom oppfyllelsen hindres av forhold som etter norsk rett anses som force majeure. Den andre parten skal varsles umiddelbart når det oppstår en force majeure-situasjon.
18. Personvern
Ansatte hos kjøper vil kunne bestille produkter og tjenester gjennom flere kanaler, hvor personopplysninger (navn, telefon, e-mail) til ansatte hos kunde registreres for å gjennomføre kjøpet. Selger er behandlingsansvarlig. Behandlingen er regulert i selgers personvernerklæring, se https://www.sorboindustribeslag.no/personvern/
19. Tvister
Tvister mellom selger og kjøper skal søkes løst i minnelighet. Kommer ikke partene til en utenrettslig løsning, skal tvister avgjøres etter norsk rett. Trøndelag tingrett vedtas som verneting av partene.